Een makelaar in zakelijke huwelijken

Een aantal jaar geleden werkte ik als interim Personal Assistant voor een CEO in de vervoerssector. De CEO had die dag een receptie, waar veel belangrijke stakeholders bij aanwezig waren. Maar hij had totaal geen zin. Ik heb een fles wijn voor hem ingepakt en zei: ‘Je kunt die receptie niet laten schieten, want iedereen is er. Hier heb je een fles wijn, ga!’ Hij is gegaan. Met frisse tegenzin weliswaar, maar toch.

 

De volgende dag op kantoor glunderde hij van oor tot oor. Tijdens de receptie had hij iedereen gesproken en veel vooruitgang geboekt. Toen hij mij weer zag, draaide hij zich om naar een collega en zei, ‘Tim, als je secretaresse jou iets opdraagt, dan kun je maar beter naar haar luisteren!’

 

De wederzijdse klik

 

Ik kon alleen maar zo kordaat tegen hem zijn omdat onze werkrelatie harmonieus was. We hadden een goede klik met elkaar, waardoor er wederzijds vertrouwen was en we goed wisten wat we aan elkaar hadden.

 

Die wederzijdse klik tussen een PA en haar baas bepaalt het succes van de onderlinge samenwerking. Ik vergelijk het wel eens met een huwelijk, maar dan op zakelijk vlak. In de eerste plaats moet er een zakelijke klik zijn en moet je goed kunnen samenwerken en communiceren. Maar het helpt enorm als er ook gedeelde persoonlijke interesses zijn. Net zoals in een echt huwelijk.

 

Als Personal Recruiter voor ondersteunend personeel streef ik altijd naar zo’n zakelijke match made in heaven. Met enthousiasme en persoonlijke aandacht realiseer ik een duurzaam partnership tussen de kandidaat en mijn opdrachtgever, waarbij oog is voor elkaars groeiambities.

 

Zo kreeg ik een paar jaar terug een opdracht van een CEO die op zoek was naar een directiesecretaresse. Ik kende zijn hobby en toen ik een geschikte kandidaat tegenkwam met dezelfde interesse, was mijn keuze snel gemaakt. Van de CEO kreeg ik later een groot compliment over de goede match.

 

Mijn werkwijze als Personal Recruiter

 

Zo’n perfect fit vind je natuurlijk niet zomaar. Voordat ik met een werving en selectie opdracht start, heb ik allereerst een uitgebreid maar ook persoonlijk gesprek met de betreffende manager en de naaste collega waarvoor de kandidaat komt te werken. Zo krijg ik een goed beeld en gevoel over de functie, de zakelijke cultuur en de uiteindelijke werkplek.

 

 

Ik stel me voor dat ik er zelf zou werken en vraag me dan af hoe uitdagend ik deze functie kan maken, zowel voor mijzelf als voor de organisatie. Als dat gevoel goed zit, start ik het wervingstraject en ga ik op zoek naar de juiste kandidaat. Die speurtocht voelt voor mij als een behoorlijke verantwoordelijkheid, te meer omdat de passende kandidaat er vaak haar huidige baan voor opgeeft.

 

Soft skills en persoonlijke interesses

 

Omdat ikzelf jarenlang als interim PA heb gewerkt, kan ik de kandidaten een goed inkijkje bieden in de organisatie, de manager en het team. Met de uiteindelijke top 3 van geselecteerde kandidaten voer ik intensieve gesprekken. Daarbij beoordeel ik niet alleen hun hard skills en referenties, maar heb ik ook oog voor soft skills, persoonlijke ambities en interesses.

 

Want hoe fijn is het om niet alleen zakelijk een goede match te maken, maar ook oog te hebben voor elkaars persoonlijke interesses? Zo werkt het in een echt huwelijk ook!

 

En héél soms wordt een zakelijk huwelijk ook een echt huwelijk. Dat is me al een keer gebeurd… Het zijn natuurlijk uitzonderingen, maar voor mij wel een teken dat ik mijn werk goed heb gedaan.

 

Lees hier hoe ik als interim PA in het vak van werving en selectie rolde.

 

Dit artikel is geschreven door Annemieke van Elst van Committed Power. Annemieke van Elst heeft ruime ervaring als personal assistant van CEO’s, commissarissen, DGA’s en medisch specialisten en zoekt als personal recruiter voor u een betrouwbare rechterhand.

Lees meer

Binnen een jaar Deputy National Chairman.

Als je mij een jaar geleden had verteld dat ik vanaf 24 juni 2017 Deputy National Chairman Netherlands zou zijn van de vereniging van International Management Assistants (IMA), dan had ik je nooit geloofd. Afgelopen zaterdag ben ik verkozen tot kersverse Deputy National Chairman van dit bruisende internationale netwerk voor management assistants.

 

Zonnig terras

 

Het begon allemaal een jaar geleden op een zonnig terras in het midden van het land. Ik had een lunchafspraak met Jannie Oosterhoff om nader kennis te maken. We bleken veel overeenkomsten te hebben, zoals het belang dat we hechten aan het onderhouden van ons netwerk. Daar tijd voor vrijmaken, ook als het eigenlijk niet echt uitkomt, levert duurzame relaties op.

Zij vertelde mij over de internationale conferentie van IMA in Kopenhagen in oktober 2016. Ik zei dat ze dan absoluut bij Noma moest gaan dineren. Waarop zij antwoordde dat de kans klein was dat er iemand mee zou gaan. ‘Dan ga ik toch mee?’ riep ik. Zo gezegd, zo gedaan. Diezelfde avond heb ik me aangemeld als lid en mijn vlucht en hotel geboekt voor Kopenhagen.

 

Mantelpakjes en hoge hakken

 

We hadden een goedkoper hotel buiten het conferentiecentrum genomen en we dachten slim te zijn door met het OV te reizen. Stonden we daar in onze mantelpakjes met hoge hakken op een tochtig perron met regen en wind op de trein te wachten. Comfortabel was het niet. Dat gaan we op de terugweg anders doen, zeiden we tegen elkaar.

Vanaf dat moment pakten we de taxi die ons vanaf ons hotel voor de deur van het conferentiecentrum afzette en weer terugbracht. Goed, het was een paar tientjes duurder, maar de investering meer dan waard. Wat een comfort!

Wij leerden er twee belangrijke lessen van. Ten eerste dat je voor kwaliteit moet durven te betalen. En ten tweede dat als je je als professional presenteert, je je ook als professional moet gedragen. Tot aan je vervoer aan toe.

 

Netwerken = net werken

 

Die eerste kennismaking met IMA was zó inspirerend, dat ik sindsdien geen bijeenkomst heb overgeslagen. Zo zie je maar waar zo’n eerste lunchafspraak allemaal toe kan leiden. Vanaf die eerste ontmoeting is het onze gewoonte gebleven om voor elke bijeenkomst samen te dineren. Netwerken is inderdaad net werken.

Extra bijzonder is dat ik die kar onder meer ga trekken met Jannie Oosterhoff die per 1 oktober als National Chairman IMA Netherlands wordt aangesteld. Zij is namelijk degene die mij met IMA leerde kennismaken.

Van het regenachtige Kopenhagen met hoge hakken, tochtige perrons en dure taxi’s in de bijrol naar de functie van Deputy National Chairman bij IMA. Ik ben er apetrots op om deze functie te mogen vervullen en IMA Netherlands verder vorm te geven en uit te bouwen.

Wil je meer weten over IMA Netherlands ? Dan nodig ik je graag uit voor een kennismakingsgesprek of om één van de bijeenkomsten bij te wonen.

Dit artikel is geschreven door Annemieke van Elst van Committed Power. Annemieke van Elst heeft ruime ervaring als personal assistant van CEO’s, commissarissen, DGA’s en medisch specialisten en zoekt als personal recruiter voor u een betrouwbare rechterhand.

Lees meer

Van Personal Assistant naar Personal Recruiter

Als freelance Personal Assistant van het eerste uur, was ik al enige jaren aan de slag met mooie interim opdrachten binnen verschillende organisaties toen ik werd gevraagd voor een opdracht die ik gewoonweg niet kón weigeren.

We gaan even terug in de tijd…

 

De toenmalige CEO van Trans Link Systems, Jeroen Kok, vroeg mijn ondersteuning bij het opzetten en inrichten van de OV-chipkaart organisatie. Er was letterlijk nog niets geregeld, zelfs geen kantoorlocatie. Ik hoefde daar geen moment over na te denken en accepteerde de uitdaging. De fysieke start vond plaats in een kantorenverzamelgebouw in het centrum van Utrecht. Maar in no time stond de verhuizing op stapel naar het huidige pand in Amersfoort omdat het team in rap tempo werd uitgebreid met enthousiaste medewerkers waaronder Caecilia Groot.

Na een periode van samenwerken, kreeg Caecilia een prachtige uitdaging aangeboden en vertrok naar het GVB in Amsterdam. Kort na haar aantreden daar, belde zij mij met de vraag of ik haar secretaresse wilde werven. Inmiddels is werving en selectie van zowel tijdelijke als vaste Office Professionals mijn core business geworden maar destijds honoreerde ik uitsluitend verzoeken van bestaande opdrachtgevers.

Ook nu aanvaardde ik de opdracht zonder aarzeling en na een gedegen werving en selectie procedure vond ik haar ideale rechterhand. Het klikte vanaf het eerste moment en het duo werkte jarenlang samen als een goed geoliede machine. Na verloop van tijd groeide Caecilia door naar een andere positie binnen dezelfde organisatie en belde ze voor de 2de keer uit naam van haar huidige functie als CIO.

 

“Annemieke, ik zoek een kopie van mijn rechterhand.”

 

Dat was best even een lastige maar ik heb haar gevonden en tot op de dag van vandaag werken ze nog altijd samen. Kort nadat haar nieuwe PA was gestart, werd ik thuis verrast met een prachtige bos bloemen. Voor mij stond dit symbool voor een tevreden relatie.

Eind vorig jaar kreeg ik voor de 3de keer eenzelfde verzoek van Caecilia inmiddels ook bestuurslid van het CIO Platform Nederland, de onafhankelijke vereniging van eindverantwoordelijken voor digitalisering en ICT van private en publieke organisaties. Vorige week is Marloes van Willigenburg gestart als office assistant ter ondersteuning van het team en de leden van het CIO Platform Nederland. Vlak daarvoor sprak ik haar nog even en ze stond te popelen.

 

Waarom de switch van Personal Assistant naar Personal Recruiter?

 

 

Vanuit mijn liefde en passie voor het vak wil ik mijn jarenlange ervaring als PA samen met mijn talenten inzetten om ook voor jou de optimale match te maken. Waar ik vooral op selecteer? Op deze zeven succesfactoren.

Nu ben ik benieuwd hoe jij een nieuwe collega werft. Samen met een vertrouwde partner of plaats je liever een vacature online? Laat ‘t me weten, hier of per mail.

Dit artikel is geschreven door Annemieke van Elst. Annemieke is de eigenaar van CommittedPower.nl

Lees meer